9

e

CIA Series

SanJose Mevcn@ News o=| Ite (1A and Crucc
Ban Jose Fercuty ANews e=  'Ihe CA and Crack:
¢ ' = . e i, Eyidence Is Lacking
Fell Short,” = ;
EdllOl' SayS == . p g E Nicaraguans lad lLimiled Kole
e ar| are in Nicaraguan War | | i gig bt US. G
San Jose Haper Probed [J547™ | soamsesimanspons ERETCmiinid || i
i of Grack Trade — | Sme
. || memmmenmens
fdiapariiil | i et e
A4 sgeute—! Liingind
The exceutive editor of the San :rﬁ;:::{‘. "':E":"‘,:,E
it By oo e e
i i As tecomied w tee arturies publnked @
::5‘ ﬁ:ﬁ: lvajftkmg":as “over- iy ok Son Joe M‘;m vewy o
hificd.” itted i 1Y * s brcowrer the haens.
hetmg evidence and ell shor?:l Eﬁmmf-:

wy standards.”

In a column Sunday, Jerry Ceppos
told readers that the "Dark Alhance™
series “strongly imphied CIA kiowl-
edge® that a drug ning inked to the
Nicaraguan contras was seiling
erack in Los Angeles in the 1980s.“]
feed that .r did not have proof that

The San Jone Mercury News made B cowra-
gomes gevwie oa Sunddy aihca 1 admetted A3

The Mercury News Comes Clean
repontei s hrgan 3a
Mr Ceppees sug.
Srtaics chacena the Conits! tatetugrnce Agracy 1o the stary sbulc

— e

‘Exposé on Crack Cocaine and C.LA. Was Flawed,

aprresees ol (o B
ry ey G cotsos @ Nasrga
wary barvowrd el bus

role & promoting the Tk pligue that secpt
Amenca’s bugely biack swet cars m the 15808

The artirles sl grd that Flandnn and Mearers
fave money 1o the rontraa and sumctames et
b retel lesders sorkmg cinasly wub the CIA
carly i the decade wicn Urry akio hewmried mas-
— crvmae wae Lo Angeles's

The Story of the mcFExplosion
BE SAN JOSE Mercwy Nees om Sk an G el bure greenet by

Py Y rvapd St
AT oy oo
@ Amevxs = U m-w-::.‘

@ran vre o CIA
T e W corgrwy rems @ Voer B .

+Contra-Cocaine: Big Media's Big Mistakes

By Robert Parry

On Nov. 27, 1991, a Washington Post editorial be-
gan: "What is one to make of the riveting assertion, made

by a convicted Colombian drug kingpin at Manuel Norie-
ga's Florida drug trial, that the Medellin cartel gave $10
million to the Nicaraguan contras? Carlos Lehder is a key
prosecution witness; the U.S. government cannot lightly as-
sail his credibility."

Lehder’s testimony also did not stand alone. It

"matchcd testimony from other cartel-connected

figures, including money launderer Ramon Mi-
lian Rodriguez, that the cartel had funnelled mil-
lions of dollars to the CIA-backed contra rebels
in the 1980s. Another Colombian trafficker,
George Morales, supplied aircraft and money to
contras based in Costa Rica, allegations that con-
tra leaders have confirmed.

The Colombian cartel apparently was trying
10 ingratiate itself with President Reagan who
had hailed the contras as "freedom fighters” and
the "moral equal of our Founding Fathers." Top contra pi-
lot Marco Aguado told Congress that the smugglers "took
advantage of the anti-communist sentiment ... and they un-
doubtedly used it for drug trafficking.”

These alleged cartel pay-offs, in turn, were part of a
larger body of evidence that the contras and their support-
ers had protected drug flights, employed known drug traf-
fickers for supply operations and smuggled cocaine directly
into the United States to raise money. In Iran-contra testi-

!

mony, U.S. officials had acknowledged that the contras

were implicated in this drug trafficking, as were many who

CONT

worked with them: the Cuban-Americans, the Panamanian
Defense Forces and the Honduran military.

By mid-1984, Oliver North's courier Robert Owen
warned North at the National Security Council that the
"Cubans [working with the contras are] involved in drugs.”

Another North aide, Col. Robert Earl, acknowledged to
Iran-contra investigators that the CIA was worried because
around the pro-contra Cuban-Americans, "there was a lot
of corruption and greed and drugs and it was a real mess.”

CIA Central American task force chief Alan Fiers tes-

tified that "with respect to [Costa Rican-based
R A drug trafficking by] the Resistance [the adminis-
Eas lration's name for the contras], it is not a couple
“ of people. It is a lot of people.”

In Honduras, the situation was no better.
One pro-contra general, Jose Bueso-Rosa, had
even planned to finance the assassination of the
country's civilian president with a cocaine ship-
ment. After Bueso-Rosa was caught, North in-
tervened to gain the general more lenient
treatment because of his past help for the contras
-- and out of fear Bueso-Rosa might divulge some secrets.

[For more details on the contra-drug evidence, see the
"Drug, Law Enforcement and Foreign Policy” report by the
Senate Foreign Relations subcommittee on Terrorism, Nar-
cotics and International Operations, Dec. 1988, or Cocaine
Politics by Peter Dale Scott and Jonathan Marshall. }

Testimony and documents -- disclosed during the Iran-
contra scandal - also made clear that senior Reagan ad-
ministration officials sought to avoid embarrassing public
disclosures that could undercut the contra cause. Indeed,

LF, Magazine * July-August 1997




10

one of the administration's greatest public-relations victo-
ries in the $980s might have been steering the big media
away from the contra-drug story.

So, that November 1991 editorial in The Washington
Post was an unusual acknowledgement of the problem.
The editorial even went on to quote favorably from Sen.
John Kerry's drug ihvestigation which concluded, in 1989,
that:

"Individuals who provided support for the contras were
involved in drug trafficking, the supply network of the con-
tras was used by drug trafficking organizations, and ele-
ments of the contras themselves knowingly received
financial and material assistance from drug traffickers. In
each case, one or another agency of the U.S. government
had information regarding the involvement either while it
was occurring, or immediately thereafter.”

The Post editorial then offered a gentle criticism of
the performance of the mainstream media, presumably in-
cluding the Post. "The Kerry hearings didn't get the
attention they deserved at the time," the editorial acknowl-
edged. "The Noriega trial brings this sordid aspect of the
Nicaraguan engagement to fresh public attention.”

%ut the Post and the rest of the mainstream press
went no further. There were no critical internal reviews of

why the big newspapers had pooh-poohed one of the big-
gest stories of the decade. There was no hand-wringing
about how the media had failed to protect the public from
government-connected cocaine smugglers. There was no
renewed investigation of the evidence which might have
implicated figures at the highest levels of Washington pow-
er, including possibly close aides to the sitting president,
George Bush. ]

Still, that failure of the big newspapers, briefly recog-
nized by the Post a half decade ago, is relevant again
today as some of those same papers revel in a self-criticism
published by the San Jose Mercury News for its 1996 se-
ries linking contra cocaine trafficking to the origins of the
nation's crack epidemic. Mercury News executive editor
Jerry Ceppos admitted that the series "fell short of my stan-
dards" in the reporting and editing of a complex story that
contained many "gray areas."”

Among the weaknesses of the series, Ceppos said were
instances where the paper included "only one interpretation
of complicated, sometimes conflicting pieces of evidence,"
such as assertions by Nicaraguan drug dealer Oscar Danilo
Blandon about when he stopped sharing profits with the
contras and the total amount of his assistance. "We made
our best estimate of how much money was involved, but we
failed to label it as an estimate, and instead it appeared as
fact,” Ceppos said.

In essentially distancing himself from investigative re-
porter Gary Webb, Ceppos stated that the series "strongly
implied CIA knowledge” that a contra-connected cocaine

LF. Magazine * July-August 1997

ring was instrumental in launching the "crack" epidemic in
Los Angeles in the early 1980s. "I feel that we did not have
proof that top CIA officials knew of the relationship," Cep-
pos said. )

(There is no doubt, however, that senior CIA officials
knew of the broader contra-drug problem. As early as
1985, a C{A National Intelligence Estimate cited a contra
faction in Costa Rica using cocaine profits to buy a helicop-
ter. [AP, Dec. 20, 1985])

While noting these shortcomings in Webb's stories,
Ceppos still maintained that "our series solidly documented
disturbing information: A drug ring associated with the
contras sold large quantities of cocaine in inner-city Los
Angeles m the 1980s at the time of the crack explosion
there. Scme of the drug profits from those sales went to the
contras." [ Mercury News, May 11, 1997]

C / .
hough nuanced, Ceppos's correction created an
opening for The Washington Post and The New York

Times to resume a decade-long assault on the contra-drug
story, the 1991 Post editorial notwithstanding. Both pa-
pers splashed stories about Ceppos's column on page one,
highly unusual treatment for a media self-criticism. [WP,
NYT, May 13, 1997] The Post story was written by media
critic Howard Kurtz, who had used his column last fall to
ridicule Gary Webb. At one point in mocking Webb, Kurtz
chortled: "Oliver Stone, check your voice mail.” {[WP, Oct.
28, 1996].

Switching into his objective reporter hat for the front-
page news story, Kurtz continued piling on. Kurtz quoted
Rem Reider, editor of the conservative-leaning American
Journalism Review, who called Ceppos's column a "signifi-
cant, major correction” and referred to the original series as
"another dark day for journalism."

The Post and Times -- and The Los Angeles Times
-- all hailed Ceppos for so publicly undercutting his report-
er. "I give him high marks for openness and candor, which
is something newspapers don't have a very good record of
doing," Los Angeles Times bureau chief Doyle McManus
said in Washington. "We tend to bury our corrections in
small type on page 2." [WP, May 13, 1997]

In an editorial entitled "The Mercury News Comes
Clean," The New York Times said Ceppos's "candor and
self-criticism set a high standard for cases in which
journalists make egregious errors. ... Mr. Ceppos suggested
that editors got too close to the story while it was being
written and lost the ability to detect flaws that might have
been obvious had they maintained a more skeptical dis-
tance.” [NYT, May 14, 1997]

In truth, however, these major newspapers have taken
almost no steps themselves to ameliorate their decade-long
underplaying of the contra-cocaine story, nor to correct out-
right inaccuracies in their frequent debunkings of other
people's work.

Though that 1991 Post editorial found ‘fault with the
media's inattention to "this sordid aspect” of the contra op-




L3

_—

11

eration, the newspaper never ‘explained why its reporter,
Michael Isikoff, wrote a 700-word kiss-off of Kerry's

contra-drug report when it was issued in 1989. The story,
buried on page A20, presented little of the evidence that
Kerry had marshalled, focusing instead of alleged weak-
nesses in the investigation. [WP, April 14, 1989]

But the Post was not alone in mishandling the contra
cocaine story. On Feb. 24, 1987, The New York Times
published a story by Keith Schneider, quoting "law enforce-
ment officials” as stating that the contra-drug allegations
"have come from a small group of convicted drug traffick-
ers in South Florida who never mentioned contras or the
White House until the Iran-contra affair broke in Novem-
ber” 1986.

The Times article failed to note that the contra-drug
allegations were first disclosed in an Associated Press dis-
patch (that I co-wrote with Brian Barger) on Dec. 20, 1985,
nearly a year before the Iran-contra story broke. By April
1986, federal investigators in Miami were examining al-
legations of contra gun-running and drug-trafficking, as
were Kerry's investigators. The Times even ran a pick-up
of an AP story about that investigation on April 11, 1986.

(Dapne the Times' clear errors, there was no public
coming-clean on how Schneider and his editors could have

bungled such an obvious fact as
when the contra-drug charges
had surfaced. The story also fit
into a pattern of Schneider's
faulty work on the topic. He
seemed to see his job less as re-
porting the numerous cocaine-
trafficking allegations than as protecting the contras' image
and defending the U.S. government officials who nurtured
them.

"This story can shatter a republic,"” Schneider ex-
plained to /n These Times. "I think it is so damaging, the
implications are so extraordinary, that for us to run the
story, it had better be based on the most solid evidence we
can amass.” [ITT, Aug. 5, 1987]

How Schneider approached that task was revealed in a
Senate deposition taken from FBI informant Wanda Pala-
cio. She had been regarded as a credible source until she
began alleging that she had witnessed planes owned by
Southern Air Transport, a CIA-connected airline, flying co-
caine from Colombia to Miami.

Palacio identified Wallace Sawyer, one of Oliver
North's contra flyboys, as a pilot who flew a cocaine-laden
SAT planc out of Barranquilla, Colombia, in early October
1985. Amazingly, Palacio's spotting of Sawyer in Barran-
quilla was corroborated after Sawyer died in a plane crash
in Nicaragua on Oct. 5, 1986, and his recovered flight logs
showed him piloting SAT planes to and from Barranquilla
on three dates in early October 1985.

But-when Schneider and a Cuban-American associate
interviewed Palacio in Miami for The New York Times,

'This story can shatter a
republic," a New York Times
correspondent fretted.

she complained about their bullying tactics which seemed
designed to break her down, rather than draw out her story.
The Cuban man "was talking to me kind of nasty," Palacio
told Senate investigators. "I got up and left, and this man
got all pissed off, Keith Schneider.” {For more details, see

~ Lost History: Contras, Cocaine & Other Crimes, p. 104-5]

Having run off -- or run down -- witnesses to contra-
drug trafficking, Schneider was able to conclude that except
for a few convicted drug smugglers from Miami, the
contra-drug "charges have not been verified by any other
people and have been vigorously denied by several govern-
ment agencies.” [NYT, July 16, 1987}

In another blast at the contra-drug charges four days
later, Schneider wrote "investigators, including reporters
from major news outlets, have tried without success to find
proof of ... allegations that military supplies may have been
paid for with profits from drug smuggling.” [NYT, July 20,
1987] This story, too, conflicted with the public record. As
noted earlier, the original AP contra-drug story cited a CIA
report establishing that drug profits were used to buy contra

military equipment.

gronically, it was not until Webb's series in 1996
that the major newspapers acknowledged, in a back-handed

way, that their dismissal of the contra-drug allegations in
the 1980s had been wrong.
"Even CIA personnel testified to
Congress they knew that those
covert operations involved drug
traffickers,” wrote the Post’s
Walter Pincus as part of a pack-
age of several stories seeking to
debunk Webb. [WP, Oct. 4, 1996] The Los Angeles
Times, which published its own anti-Webb series, also
noted that "the allegation that some elements of the CIA-
sponsored contra army cooperated with drug traffickers has
been well-documented for years." [LAT, Oct. 22, 1996}

But by effectively blacking out the issue of contra-drug
trafficking in the 1980s -- as the cocaine was flowing into
the United States -- the big newspapers made the adminis-
tration's task of covering up those crimes much easier.
Kerry's chief investigator Jack Blum complained about run-
ning into "an absolute stonewall" when secking relevant in-
formation from the administration. [Testimony before the
Senate Intelligence Committee on Oct. 23, 1996] The
Washington news media had helped the Reagan adminis-
tration build that "stonewall” and maintain it.

There is also the question of the big media's hypocrisy.
While LA Times bureau chief McManus praised the
Mercury-News internal critique of Webb's series, his paper
showed no similar self-criticism over a 1984 front-page
story that he wrote about U.S. charges that the Nicaragua's
Sandinista government was involved in drug trafficking.
That story turned out to be essentially a propaganda hoax,

LF. Magazne * July-August 1997




12

but was never retracted and continues to be cited by conser-
vative publications to this day.

In a joint DEA-CIA "sting" operation in 1984, drug pi-
1ot Barry Seal flew a load of cocaine into Nicaragua. San-
dinista military forces shot down the plane, but Seal then
flew in a second plane to pick up the drug load. Seal
snapped grainy photographs that purportedly showed Nica-
raguan soldiers and Colombian drug smugglers transferring
sacks of cocaine to the second plane.

Though the DEA's investigation was still at an ecarly
stage, the Reagan administration leaked the Sandinista al-
legations to the conservative Washington Times, right be-
fore a congressional vote on CIA military aid to the
contras. When formal charges were filed in July 1984, only
one Sandinista official was named, Federico Vaughan, a
shadowy figure about whom little was known. But The
New York Times carried a statement from unidentified "se-
nior administration officials" claiming that U.S. surveil-
lance had implicated top Sandinista officials, including
Interior Minister Tomas Borge and Defense Minister Hum-
berto Ortega. [NYT, July 19, 1984] Picking up the theme
in one televised speech, President Reagan accused Nicara-
gua's rulers of "exporting drugs to poison our youth."

CBut the Sandinista drug story had plenty of what
Ceppos might have called "gray areas." en I questioned

Drug Enforcement Administration officials at the time,
they acknowledged that they had no evidence against any
Nicaraguan official other than Vaughan and knew of not a
single cocaine shipment that had come out of Nicaragua
since the Sandinstas scized power in 1979 -- except for the
Seal load. And that cocaine had been flown into and out of
Nicaragua by the U.S. government.

The main reasons for this lack of cocaine smuggling
through Nicaragua should have been obvious: there were
embargoes on U.S.-Nicaraguan trade and the CIA main-
tained tight surveillance of air and sea traffic out of the
country. Those two realities made Nicaragua an unappeal-
ing transit site to Colombian drug traffickers, who pre-
ferred countries that traded heavily with the United States.
But the mainstream press showed almost no skepticism
about the illogical charges brought by the Reagan adminis-
tration— or the scant evidence.

In 1988, the State Department acknowledged that it
had "no evidence” of Sandinista drug connections, since the
Seal case. [International Narcotics Control Strategy Re-
port, March 1988, p. 144] Then, on July 28, 1988, a House
Judiciary subcommittee held hearings at which DEA offi-
cials complained that their investigation had been compro-
mised to sway the outcome of the contra-aid vote.

Even more troubling, Rep. William Hughes, D-N.J.,
the subcommittee chairman, stated that when his investiga-
tors called Vaughan's number in Nicaragua, the phone was
answered at a house which had been rented by a U.S. em-

LF. Magazine * July-August 1997

bassy offici~l. Thc phone number had been controlled by
the U.S. embassy or some other Western embassy since
1981, the subcommittee discovered. It was never clear for
whom Vaughan was really working -- whether for the San-
dinistas or U.S. intelligence. .

Though the Judiciary subcommittee hearing might
have seemed newsworthy -- raising serious questions about
a major Reagan aduministration propaganda claim -- the tes-
timony received lit!le notice. The Los Angeles Times ran
only a briet wire-service pick-up. [LAT, July 29, 1988]
The day afier the Hughes' hearings, The New York Times
and The Washington Post ran nothing at all.

gxoi surprisingly, the Washington media's sloppy
reporting o the contra-drug issue was evident, too, in the
staunchly pro-contra Washington Times. Last summer,
editor-at-large Arnaud deBorchgrave slammed Webb for al-
legedly not realizing that the contras were awash in CIA
money in the early 1980s -- and thus had no motive for
dealing drugs.

"Maybe Mr. Webb is too young to remember that the
CIA had no need for illicit contra funds in those days,” de-
Borchgrave wrote. "It was all legal. Congress had voted
$100 million in military assistance to the contras." [WT,
Sept. 24, 1996]

But it was deBorchgrave who was wrong. Congress
did not approve $100 million for the contras until the fall of
1986. Webb was writing about cocaine shipments in the
first half of the decade, when the contras were always
scrambling for money. Indeed, the contras' financial crisis
was the motive for North's decision in early 1986 to divert
money from arms sale to Iran to the contras, the reckless
act that gave the name to the scandal, Iran-contra.

Despite this history of clearly erroneous reporting by
the Washington news media, there has been no known case
of any major news organizations engaging in an internal
review of these inaccurate stories or publicly apologizing.
None of the reporters who gummed up important facts in
defense of the contras is known to have faced discipline or
public repudiation. For those reporters who have gone with
the establishment flow, there has been only easy work, no
headaches and never a demand to say "I'm sorry."

All the mainstream press criticism, it seems, has gone
the other way. It's'been concentrated on the few reporters
who dared to go against the grain and sought to expose a
serious crime of state. These reporters had the audacity to
examine the substantial evidence that the U.S. government
in the 1980s failed to protect the American people from
criminal acts by the contras and their drug-connected
friends, crimes that the big newspapers have done their best
to protect, too.

Gary Webb was just the latest journalist to take on that
challenge -- and the latest casualty. ~

'S

=




